Verbonden partij publiek
Veiligheidsregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma II: Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling 2 omgevingskwaliteit
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2018 € 7.889.083
31-12-2017 € 9.462.387Vreemd vermogen
31-12-2018 € 43.509.451
31-12-2017 € 43.461.48910. Financieel resultaat
2018: € 1.053.000
2017: -/- € 585.14211. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
12. Ontwikkelingen
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio heeft in 2018 een richtinggevende voorkeur uitgesproken. In 2019 worden de gemeenteraden geconsulteerd. Verder heeft algemeen bestuur van de Veiligheidsregio besloten de noodzakelijke doorontwikkeling van het programma brandweerzorg te verankeren in de begroting 2020-2023.
Vixia
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling WSW Vixia
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma III Een bereikbare en bedrijvige gemeente, subdoelstelling 1 lokale economie
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de vier deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren. Grosso modo kan gesteld worden dat de verdeling als volgt is samengesteld:
Sittard-Geleen: 70%
Beek: 8%
Schinnen: 5%
Stein: 17%9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € -3.185.553 (veroorzaakt door afwaardering)
31-12-2017 € 896.568Vreemd vermogen
31-12-2018 € 15.008.550
31-12-2017 € 14.932.66510. Financieel resultaat
2018: € -3.894.870
(Totaal resultaat lasten en baten=€ 1.108.990 en afwaardering vastgoed= € -5.003.860
2017: € 187.25111. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2019 zijn de gemeenten Beek en Sittard-Geleen gestart met het Participatiebedrijf. Als gemeente Stein nemen we een zorgvuldig, integraal besluit over het wel of niet aansluiten bij dit regionaal Participatiebedrijf.
GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma I: Sociale en vitale kernen, subdoelstelling 4 actief eigenaarschap, subdoelstelling 2 omgevingskwaliteit
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 2.806.069
31-12-2017 € 3.561.463Vreemd vermogen
31-12-2018 € 26.651.854
31-12-2017 € 22.790.90010. Financieel resultaat
2018: € 588.894 -/-
2017: € 97.353 -/-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
12. Ontwikkelingen
In het regionaal gezondheidsbeleid is vastgelegd dat het doel is om de levensverwachting in Zuid-Limburg te brengen naar het Nederlands gemiddelde en hierbij in de periode 2016-2025 zichtbaar in te lopen op bestaande achterstanden in levensverwachting en in te zetten op een stijging van de ervaren gezondheid.
De GGD is een belangrijke partner in de realisatie van het gezondheidsbeleid. Voor de beleidsperiode 2016 t/m 2019 is door de deelnemende gemeenten gekozen voor een groeiscenario, waarin de GGD gepositioneerd wordt als partner binnen het totale sociale domein. De mate van groei is afhankelijk van de gezamenlijke behoefte en wordt gedurende de beleidsperiode nader ingevuld.Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een mobiliteitsbeperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma I: Sociale en vitale kernen, subdoelstelling 4 actief eigenaarschap
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Schinnen, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 1.483.283
31-12-2017 € 2.005.580Vreemd vermogen
31-12-2018 € 2.861.645
31-12-2017 € 1.138.53910. Financieel resultaat
2018: € 179.163
2017: € 633.03211. Risico’s
- Doordat in Limburg sprake is van vergrijzing neemt het aantal inwoners (in Stein en in de rest van de deelnemende gemeenten) met een mobiliteitsbeperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning naar verwachting toe. Hierdoor zullen de vervoerskosten voor de gemeente Stein en andere deelnemende gemeenten de komende jaren waarschijnlijk toenemen. Er worden door Omnibuzz diverse maatregelen genomen om de instroom en de vervoerskosten te beheersen.
- De toegang tot collectief vraagafhankelijk vervoer (Omnibuzz vervoer) is lokaal georganiseerd. Iedere gemeente kan zelf bepalen op basis van welke toetsingscriteria een inwoner in aanmerking komt voor het collectief vraagafhankelijk vervoer. Kortom: in de ene gemeente kan toelating tot deze voorziening eenvoudiger zijn dan in de andere gemeente. Hierdoor zijn er lokale verschillen qua instroom. De praktijk leert dat de stijging van de instroom en het vervoersvolume in de ene gemeente (substantieel) hoger is dan in de andere gemeente.In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- In 2018 is Omnibuzz gestart met uitvoeren van de beheersmaatregelen om de bedrijfsvoering effectiever en efficiënter te organiseren.
- In 2018 zijn de deelnemende gemeente gestart met het uitvoeren van de beheersmaatregelen om op lokaal niveau kostenbesparing c.q. kwaliteitsverbetering te realiseren.
- Eind 2018 is bekend geworden dat de deelnemende gemeenten vanaf 1 april 2019 btw dienen af te dragen (6% vervoer en 12% bedrijfsvoering). De consequenties hiervan zijn in de loop van 2019 bekend.
- In 2018 zijn er diverse werkgroepen opgericht die onderzoek hebben gedaan naar mogelijke instroom van verschillende vervoersvormen (jeugdvervoer, wmo-bg vervoer en leerlingenvervoer) in de mobiliteitscentrale van Omnibuzz. In de loop van 2019 vindt hierover besluitvorming plaats.RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 19 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma II Aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling 5 duurzaamheid
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 1.633.588
31-12-2017 € 2.157.003Vreemd vermogen
31-12-2018 € 4.168.258
31-12-2017 € 1.206.55910. Financieel resultaat
2017: € 491.336
2017: € 1.066.75411. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma II: Aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling 2 omgevingskwaliteit
Programma VI: Algemene dekkingsmiddelen, subdoelstelling 1 lokale heffingen6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelbemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein in 2018 aan de BsGW was conform begroting € 344.974 (€ 291.589 reguliere bijdrage en € 53.385 goodwill).9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 268.000
31-12-2017 € 160.000Vreemd vermogen
31-12-2018 € 5.859.000
31-12-2017 € 5.870.00010. Financieel resultaat
2018: € -325.000
2017: € -433.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
N.v.t.
Verbonden partij privaat
BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma VI Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 4.991.000
31-12-2017 € 4.687.000Vreemd vermogen
31-12-2018 € 132.518.000
31-12-2017 € 135.041.00010. Financieel resultaat
2018: € 337.000.000
2017: € 393.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma III Bereikbare en bedrijvige gemeente
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 42.252
31-12-2017 -/-€ 219.687Vreemd vermogen
31-12-2018 € 271.473
31-12-2017 € 554.13610. Financieel resultaat
2018: -/- €35.976
2017: -/- € 59.43511. Risico’s
Aan het eind van de Looptijd van de exploitatieovereenkomst (2018) vindt een eindafrekening plaats op basis van exploitatieresultaat en de door de gemeente ter beschikking gestelde renteloze leningen. Indien Steinerbos BV aan het einde van deze looptijd nog schulden heeft worden deze kwijtgescholden.
Ter dekking van het mogelijk risico van het niet kunnen terugbetalen van deze lening werd ten laste van de exploitatie van de gemeente Stein bij het opstellen van de jaarrekening van dat jaar een voorziening gevormd.12. Ontwikkelingen
In het coalitieakkoord 2018-2022 is opgenomen dat een hernieuwde exploitatieovereenkomst met Steinerbos BV zal worden afgesloten voor een periode van 12 jaar.
Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma VI Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 4.024.000.000
31-12-2017 € 3.808.000.000Vreemd vermogen
31-12-2018 € 3.691.000.000
31-12-2017 € 3.860.000.00010. Financieel resultaat
2018: € 319.000.000
2017: € 207.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma II Aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling omgevingskwaliteit
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek en Schinnen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 : n.n.b.
31-12-2017 : 4.135.000Vreemd vermogen
31-12-2018 : n.n.b.
31-12-2017 : 6.435.00010. Financieel resultaat
2018: n.n.b.
2017: 465.00011. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
N.v.t.