Subdoelstelling II Omgevingskwaliteit
Wat hebben we bereikt ?
Door te investeren in groen, water, openbare ruimte en cultuurhistorie versterkt Stein haar omgevingskwaliteit.
Deze verbetering van de omgevingskwaliteit wordt concreet vertaald door:
- De groene verbindingen zoals vastgelegd in de regiovisie Westelijke Mijnstreek te voltooien;
- De beleving van Stein als gemeente aan het water (Maas en Julianakanaal) te verbeteren en de toeristische recreatieve potenties beter te benutten;
- De cultuurhistorische waarden van de verschillende kernen beter te benutten en te verbinden met toerisme en recreatie in onze gemeente;
- Te blijven investeren in het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Afvalinzameling
In het kader van de 100% kostendekking van het afvalcompartiment is bij de jaarrekening 2018 € 274.000 aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing onttrokken. In de bijgestelde begroting 2018 is rekening gehouden met een onttrekking van € 339.000. Het feit dat in 2018 € 65.000 minder aan de egalisatiereserve is onttrokken dan begroot wordt voornamelijk veroorzaakt door:
- lagere netto lasten afvalinzameling en -verwerking (€ 13.000 voordelig);
- lagere lasten zwerfvuil (€ 36.000 voordelig);
- hogere netto lasten milieupark (€ 32.000 nadelig);
- lagere kosten beleid en beheer (€ 20.000 voordelig)
- hogere opbrengst afvalstoffenheffingen (€ 18.000 voordelig);
Wetsvoorstel private kwaliteitsborging
Het wetsvoorstel is een politiek heet hangijzer geworden waarbij er door verschillende actoren in de bouwwereld stevige kritiek is geleverd. Zo vrezen gemeenten dat indien het toezicht op de bouwkwaliteit wordt geprivatiseerd, het toezicht zal verslechteren. Daarnaast waren er ook de nodige problemen bij verschillende pilotprojecten, waaronder een pilotproject in Den Haag. Belangenbehartigers van bouwbedrijven, zoals Bouwend Nederland, hebben nog stevig kritiek op het feit dat het nieuwe wetsvoorstel een verhoogde aansprakelijkheid voor bouwgebreken oplevert zelfs als zij zakendoen met zakelijke (professionele) opdrachtgevers.
De Eerste Kamer heeft derhalve besloten niet te stemmen over de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. De Eerste Kamer wil het ingelaste dertigleden debat in de Tweede Kamer afwachten. Dit debat kan echter nog lang op zich laten wachten. Kortom het zal nog wel even gaan duren voordat het wetsvoorstel uiteindelijk wederom zal worden behandeld en er consensus is in beide Kamers voordat het wetsvoorstel daadwerkelijk wordt aangenomen.
KLUS project
De adaptatie van KLUS (KrottenLijst UitvoeringsStrategie), waarbij het met name gaat om de benodigde ambtelijke (handhavings-)capaciteit, is eerst in Westelijk Mijnstreek verband onderzocht. Omdat de andere gemeenten geen interesse hadden wordt nu bekeken wat er lokaal mogelijk is. Met name de resultaten van het project Erfgoed Stein (aanwijzen gemeentelijke monumenten) vormen een goede basis om te komen tot een eerste selectie van waardevolle panden die in slechte staat van onderhoud zijn. Daarom is tot op heden geen gebruik gemaakt van het beschikbaar gestelde budget.
Experimenteerbudget CPO traject
In 2018 zijn voor de CPO-projecten Meerdel en Beatrixplein projectvoorstellen opgesteld en geaccordeerd door ons college. Deze projecten bevinden zich nu in de haalbaarheidsfase waarbij naast het opstellen van een exploitatieopzet ook concreet geïnteresseerden worden geïnventariseerd middels het organiseren van bijeenkomsten.
BOR plan incl. groenbeheersplan
Met het beheerplan Beheer Openbare Ruimte kan onderhoud in de openbare ruimte planmatig worden uitgevoerd. Het beheerplan is een belangrijk hulpmiddel om het gewenste onderhoudniveau van de openbare ruimte te bereiken/te behouden. Het beheersplan beschrijft de inrichtingsmaatregelen, beheersmaatregelen en beleidsmaatregelen die nodig zijn om er voor te zorgen dat het onderhoudniveau duurzaam gerealiseerd worden. Er wordt aangegeven wie welke rol heeft in het onderhoud zowel binnen de gemeentelijke organisatie als ook bij andere partijen. 2018 is gebruikt om het groenbeheerplan op te stellen.
Reconstructie riolen
In het kader van de 100% kostendekking van het rioolcompartiment is in de jaarrekening 2018 voor € 170.000 beschikt over de rioolvoorziening. In de bijgestelde begroting 2018 is rekening gehouden met een beschikking van € 369.000 over deze voorziening. Het feit dat in de jaarrekening 2018 voor € 199.000 minder over de voorziening is beschikt wordt voornamelijk veroorzaakt door:
- hogere opbrengst rioolheffing (€ 20.000 voordelig);
- lagere lasten calamiteitenbestrijding en onderhoud (€ 69.000 voordelig);
- minder lasten afkoppelen (€ 50.000 voordelig);
- lagere toerekening kapitaallasten en overhead (€ 48.000 voordelig);
In 2018 is gewerkt aan een kostendekkingsplan met als doel om de inkomsten te vergroten zodat de steeds toenemende kosten worden gedekt. In juni 2018 heeft de Raad hierover een besluit genomen.
Het onderhoudsbudget is in 2018 verhoogd om structureel onderhoud, calamiteitenbestrijding en om de noodzakelijke inhaalslag van de reparaties van riolen voor een deel te kunnen uitvoeren. Een groot deel van de riolen in Elsloo is geïnspecteerd en gereinigd. Na het beoordelen van de schadebeelden (en van de voorgaande jaren verkregen inspectieresultaten van Elsloo) heeft een prioritering van de schadebeelden plaatsgevonden. Reparatie van een deel hiervan is in 2018 uitgevoerd. In 2019 worden de overige schades verholpen.
Wegen en verkeer
In 2018 is de reconstructie van de wegen Nieuwe Postbaan, Heidekampweg en de rotonde ACL voorbereid. Het doel is om de wegen qua inrichting en belastbaarheid geschikt te maken voor toekomstige ontwikkelingen. Hierbij moet worden gedacht aan de toename van het vrachtverkeer tussen het Chemelotterrein en de haven, de stimulering van de bedrijvigheid in de haven en de gebiedsvisie. De start van de uitvoering is in 2019 voorzien en loopt door tot het voorjaar van 2020. De 1e fase van de reconstructie van de Mauritsweg is in 2018 afgerond.
In samenwerking met de werkgroep Verkeer & Veiligheid van het DOP Elsloo is gestart met het Verkeersarrangement Elsloo. Met de inbreng van bewoners zijn oplossingen voor ingebrachte knelpunten bedacht. Voor wat betreft de lange termijn maatregelen is in de planning prioriteit gegeven aan de herinrichting van de Stationsstraat en de rotonde Steinderweg. De voorbereidende werkzaamheden zijn in 2018 afgerond. Daarnaast is het verkeersarrangement voor de kern Stein eind 2018 afgerond.
Om de verkeersafwikkeling op het bedrijventerrein BPS in met name de spits te verbeteren is onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen. In 2018 zijn mogelijke oplossingsrichtingen met de overige stakeholders gedeeld.
Groen
De groenvisie gemeente Stein geeft een integrale visie voor de lange termijn op de ontwikkeling van het openbaar groen, zowel voor het groen van de verschillende kernen als voor het groen in het buitengebied. De visie is een stimulerend document dat de basis legt voor toekomstige ontwikkelingen, initiatieven en keuzes voor het groen. Voor de uitvoering van het groenbeleidsplan is in de meerjarenbegroting 2018-2021 structureel € 50.000 opgenomen. Om de hiervoor in aanmerking komende projecten grootschaliger aan te kunnen pakken is in de Slotwijziging 2018 besloten om met ingang van 2019 een tweejaarlijks budget van € 100.000 in de (meerjaren)begroting op te nemen. Het jaarbudget 2018 van € 50.000 is hiertoe al doorgeschoven naar 2019. De herprioritering van de jaarbudgetten van 2020 en volgende jaren wordt in de 1e bestuursrapportage 2019 geëffectueerd.
Stedelijk water en riolering
Algemeen
In het beleidsplan afvalwater heeft de gemeente uitgesproken om zo veel mogelijk doelmatig en duurzaam om te gaan met het verwerken van afvalwater en hemelwater. In 2018 is hier invulling aan gegeven door het renoveren van bestaande riolering en het afkoppelen van hemelwater binnen de GGA’s Urmond, Maasband en de Julianastraat/Raadhuisstraat. Ook bij nieuwe realisatieplannen zoals de Poort van Stein en grootschalige wegreconstructies zoals de Mauritsweg is hierop ingezet.
Het onderhouden, repareren en renoveren van de rioleringsonderdelen is projectgericht opgepakt.
Binnen het samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek zijn onderzoeken gecontinueerd en opgestart zoals het databeheer, opstellen van een meetplan, optimalisatie van het basisrioleringsplan en de klimaatstresstest. Hiermee wordt meer inzicht verkregen in de werking van het afvalwater systeem.
Afkoppelen Maasband
In het waterplan en het gemeentelijk rioleringsplan is het rioolstelsel in de kern Maasband opgenomen als afkoppellocatie waardoor hemelwater niet meer verpompt hoeft te worden naar de RWZI. Het project Afkoppelen Maasband is afgestemd op de werkzaamheden van het Grensmaasproject en met de nutsbedrijven. Het ontwerp is in nauwe samenwerking met de DOP Maasband opgesteld. In 2017 is aanpassing van het budget en bijstelling van de planning noodzakelijk gebleken.
De uitvoeringsomstandigheden in Maasband zijn complex. De nutsbedrijven konden in 2017 pas starten na het ophogen van de kade en de aanleg van de riolen kon pas starten na sanering van de nutsvoorzieningen. Daarom kon er slechts een klein gedeelte in 2017 gerealiseerd worden. In geheel 2018 zijn er werkzaamheden binnen Maasband uitgevoerd en is tevens de centrale parkeerplaats gerealiseerd. Omdat in het winterseizoen de groenvoorzieningen pas aangebracht konden heeft in december 2018 de oplevering van het werk plaatsgevonden. In 2019 dienen er nog enkele afrondende werkzaamheden uitgevoerd te worden zoals het verleggen van een kabel, aanleg verlichting en afkoppelen van enkel panden.
Actualisatie wegbeheersplan
Om de 2 jaar wordt het beheerplan wegen geactualiseerd en wordt een doorkijk gegeven voor 15 jaren. Na beëindiging van het groot onderhoud 2017 zijn alle wegen in Stein geïnspecteerd. De financiële gevolgen van de inspectie zijn via berap1-2018 verwerkt. Bij wegen is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Veiligheidsregio
Kostenverdeelsleutel Brandweer
Bij de regionalisering van de Brandweer Zuid-Limburg in 2009 is afgesproken om uiterlijk in 2013 de regionalisering te evalueren en op basis daarvan tot eventuele bijstelling te komen. Een evaluatie van ‘het effect van de toepassing van de kostenverdeelsleutel” werd daarbij expliciet benoemd. Eind 2017 is deze afspraak geëffectueerd door het instellen van een bestuurlijke begeleidingscommissie kostenverdeelsleutel en een ambtelijke werkgroep. Uit dit proces zijn een aantal varianten van een toekomstbestendige kostenverdeelsleutel ontstaan. Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio heeft in 2018 een richtinggevende voorkeur uitgesproken. In 2019 worden de gemeenteraden geconsulteerd.
Doorontwikkeling brandweerzorg
De afgelopen periode is duidelijk geworden dat de brandweerzorg in Zuid-Limburg om intensieve aandacht vraagt. De balans tussen het gewenst niveau aan brandweerzorg en de beschikbare middelen is aan herijking toe. De jaarrekening 2017 van het programma brandweerzorg van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg is afgesloten met een exploitatietekort en in de begrotingen van 2018 en 2019 is een pakket aan ombuigingsmaatregelen verwerkt om tot een sluitende exploitatie te komen. In het afgelopen voorjaar zijn deze stukken aangeboden aan en besproken in het kader van het zienswijzetraject met de gemeenteraden.
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio heeft besloten de noodzakelijke doorontwikkeling van het programma brandweerzorg te verankeren in de begroting 2020-2023. De inzet is erop gericht om adequate brandweerzorg te kunnen blijven leveren en daarvoor dient een aantal voorwaarden op het vlak van samenwerking, versterking informatiepositie, vakmanschap, vitaal personeel en behoud vrijwilligheid te worden ingevuld. Op deze terreinen is namelijk sprake van gewijzigde omstandigheden die vragen om een aanpak. Het programma brandweerzorg heeft zich gecommitteerd om 2018 en 2019 uit de reserves te dekken en alternatieven/keuzes voor te leggen voor de begroting 2020. Een eerste prognose is afgegeven en becijferd op € 3 miljoen.
Camerabewaking
De overlast rondom het winkelcentrum in Stein is de afgelopen periode gemonitord door de inzet van onze mobiele camera. Uit gesprekken met omwonende, winkeliersvereniging en de eigenaar van het winkelcentrum enerzijds en het aantal meldingen/klachten ontvangen door de politie en de rapportages van de BOA's anderzijds is gebleken dat de overlast als zodanig nagenoeg niet meer bestaat.
Planschade
Op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) hebben burgemeester en wethouders een tegemoetkoming van €31.265 toegekend aan degene die schade lijdt als gevolg van een planologische nadelige wijziging (planschade). Hiervoor heeft in 2018 een eenmalige aanpassing van het budget plaatsgevonden.
Project Raadhuisstraat-Julianastraat
Het project is in 2018 afgerond. Het doel van het project was het verhogen van de verkeersveiligheid door aanpassing van de inrichting van de betreffende wegen. Uit recente snelheidsmetingen blijkt dat de snelheden lager liggen dan in de oude situatie. Ze voldoen daarmee aan de in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) gestelde eisen. Het project mag dan ook als geslaagd worden beschouwd.
Financiële afwikkeling
Door de vertraagde en gewijzigde uitvoering van brug Urmond door Rijkswaterstaat (RWS) kon het project niet in 2017 worden afgerond. Als gevolg van deze samenhang is bij het project sprake van meerkosten doordat vrachtwagens boven de 30 ton niet van brug Urmond gebruik kunnen maken. De extra kosten bedragen ca. € 100.000. Dit budget is in berap 1, 2018 op het project bij geraamd. De extra kosten zijn als claim neergelegd bij Rijkswaterstaat. Deze claim is nog niet erkend of afgewezen door Rijkswaterstaat.
Verkeersarrangement kern Stein
Op 18 juni 2018 heeft een eerste plenaire sessie plaatsgevonden betreffende het “Verkeersarrangement Stein”. Circa 150 bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden hebben deze eerste sessie bijgewoond en ruim 200 meldingen gemaakt over diverse verkeersaspecten in de kern Stein. Circa 60 bewoners hebben zich tijdens deze sessie aangemeld om deel te nemen in de werkgroepen.
Aan de hand van de meldingen is Stein opgesplitst in vier werkgroepen/wijken; werkgroep Kerensheide, Nieuwdorp, Centrum en Oud-Stein. In juli heeft een eerste werksessie, per werkgroep, plaatsgevonden en september 2018 de tweede werksessie.
De input van de plenaire sessie en de resultaten van deze acht werksessies heeft geresulteerd in de eindrapportage Verkeersarrangement Stein welke op 16 november 2018 is gepresenteerd aan de bewoners en op woensdag 12 december 2018 in de beeldvormende bijeenkomst.
Vervangen boogbrug Veestraat
Voor het vervangen van de boogbrug aan de Veestraat te Urmond was in de begroting een investeringsbedrag van 1.5 mln opgenomen. Dat bedrag was gebaseerd op berekeningen in verouderde rapporten waarin het vervangen van de brug is onderzocht. Uit een geactualiseerd ontwerp bleek dat de kosten van de aanleg van de burg circa 2.43 mln bedragen. Dat tekort is via de bestuursrapportage bijgeraamd. De sloop van de brug is in verband met een langere voorbereidingstijd (met name afstemming met Chemelot) vertraagd.
Fietspad Meers-Stein
De voorbereiding voor de aanleg van het fietspad zijn in 2018 afgerond. Via Berap I zijn additionele financiële middelen beschikbaar gesteld. De uitvoering is voorzien in 2019.