Subdoelstelling II Jong en oud
Wat hebben we bereikt ?
Een samenleving waar sprake is van onderlinge verbondenheid voor inwoners in elke leeftijdsfase. Relaties tussen mensen, binnen het gezin, in familie-, buurt- of andere informele of gemeenschapsverbanden zijn van belang voor deze sociale cohesie en vormen een bron van sociaal kapitaal. Zorgen voor elkaar versterkt de individuele en collectieve vermogens in de samenleving; een zichzelf versterkend proces. Als overheid faciliteren we dit zonder taken over te nemen van onze inwoners met het oog op burgerkracht, zelfredzaamheid en eigen regie.
Iedereen krijgt de hulp die hij of zij nodig heeft waarbij integraal maatwerk mogelijk is. Wat de inwoners zelf kunnen of met hulp van hun omgeving is onderdeel van dit maatwerk. De toegang is laagdrempelig en herkenbaar. Voor jeugd is hulp bij spoedgevallen altijd bereikbaar.
Er blijft intensief ingezet worden op eigen kracht en algemene voorzieningen om de kosten niet onnodig te laten stijgen. Voor de jeugdhulp wordt indien mogelijk meer ingezet op ambulante hulp en minder op zwaardere intramurale hulp.
In 2018 hebben intensieve contacten en afstemming met voor- en vroegschoolse voorzieningen, met basisscholen en met Scholengemeenschap Groenewald plaatsgevonden. Er is extra aandacht geweest voor gezondheid en beweging, ouderbetrokkenheid en professionalisering. Jongerenparticpatie is gestimuleerd en er is meer aandacht voor de jonge mantelzorger.
Zelfredzaamheid en participatie wordt bevorderd, zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving. Gezondheid, beweging, en zorgen voor elkaar zijn hierbij een belangrijk
Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Experimenteerbudget Sociaal Domein
In 2018 is een experimenteerbudget beschikbaar gesteld binnen het sociaal domein. Met dit budget kan experimenteel en innovatief te werk gegaan worden en is er maatwerk geboden. Centraal hierbij staat het leveren van een maatschappelijke bijdrage, het verschuiven van de zorgvraag, minder regelgeving en samenwerking binnen het gehele sociale domein, zoals ook opgenomen in het beleidsplan Sociaal Domein 2018 - 2023. In 2018 is van dit budget gebruik gemaakt voor 7 inwoners en voor 6 projecten. De inzet varieert van het vergoeden van tandartskosten, het leveren van een bijdrage om scholen en verenigingen samen te laten werken, tot een bijdrage om te kunnen blijven zwemmen onder begeleiding van een fysiotherapeut voor inwoners met een chronische ziekte.
Clientondersteuning
In 2018 is ingezet op de positieversterking van onafhankelijke cliëntondersteuning in onze dorpsgerichte aanpak waarbij zelfredzaamheid en participatie van inwoners centraal heeft gestaan.
De cliëntondersteuners van PIW en MEE maken deel uit van de dorpenteams met als doel om laagdrempelig toegankelijk te zijn voor inwoners en het gebied nog beter te leren kennen. Ook vroegtijdig signaleren en kunnen klankborden en afstemmen met andere professionals is een doel. Het aantal doorverwijzingen naar cliëntondersteuning vanuit de toegangsteams Wmo/Jeugd en Sociale Zaken is daardoor gestegen.
Ook zijn er in 2018 afspraken gemaakt met zowel PIW, MEE als het Steunpunt Mantelzorg Zuid over de bemensing van inloopspreekuren in Elsloo, Stein en Urmond. Doel is om inwoners in een eerder stadium te voorzien van advies en ondersteuning. Dit kan leiden tot extra vraag naar de inzet van cliëntondersteuning en het Steunpunt Mantelzorg Zuid.
Naast het aantal vragen is ook de complexiteit van de vragen toegenomen bij zowel PIW als MEE.
Stichting MEE Zuid-Limburg heeft gedurende 2018 een aanvullende subsidie aangevraagd. Deze aanvullende subsidie is opgenomen in Berap I en toegekend. De verhoging van de subsidie is structureel opgenomen in de begroting van de volgende jaren.
Door het versterken van de leefomgeving, de eigen kracht van de burger en zijn netwerk, kan een (zwaarder) beroep op maatwerkvoorzieningen zoals ondersteuning zoveel mogelijk worden voorkomen. Onafhankelijke cliëntondersteuning wordt dan ook gezien als een voorliggende voorziening.
Mantelzorg
In 2018 is de informatievoorziening aan mantelzorgers verbeterd. Mantelzorgers kunnen nu onder andere op de gemeentelijke website terecht voor informatie over mantelzorg en de Steinse regelingen voor mantelzorgers. Daarnaast zijn per kern gesprekken met mantelzorgers, de mantelzorgconsulent van het Steunpunt Mantelzorg Zuid en een beleidsmedewerker georganiseerd om te horen wat mantelzorgers bezig houdt. Verder zijn enkele activiteiten speciaal voor jonge mantelzorgers georganiseerd en zijn eerste verkennende gesprekken gevoerd over mantelzorgvriendelijk werkgeverschap.
Samenwerking (gebiedsgericht werken)
De dorpenteams Sociaal Domein en de Village Deal (inzet maatwerkbudget) zijn in juni 2018 geëvalueerd. De uitkomsten zijn gedeeld met de raad in oktober 2018. N.a.v. de evaluatie is er nadrukkelijk aandacht voor effectieve inzet van professionals, het leren kennen van de wijk en bekendheid van professionals voor wijkbewoners en het goed naleven van de AVG. Dit vraagt een wat andere opzet dan hoe de dorpenteams tot nu toe werkten. Hierover zijn we met betrokken partners in gesprek.
Het maatwerkbudget (zie ook het kopje experimenteerbudget sociaal domein) heeft geleid tot integrale afstemming tussen professionals, inwoners en betrokken vrijwilligers. De aanbevelingen uit de evaluatie van de inzet van het maatwerkbudget zijn meegenomen in het gezamenlijke evaluatierapport Dorpenteams-Village Deal.
Naar aanleiding van het evaluatierapport 'DOP gaat Door' (2017) is een proces gestart waarbij bewustwording van gebiedsgericht werken centraal staat; wat vraagt dit van ambtenaren, bestuur en raad? De ingekochte training gebiedsgericht werken binnen het sociaal domein en de aanvang van het Wijkactieprogramma Nieuwdorp zijn voorbeelden van concrete acties in 2018.
Peuteropvang en VVE
De organisaties die voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aanbieden hebben inmiddels voldaan aan de (aanvullende) eisen vanuit de Wet kinderopvang en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie. Concreet betekent dit dat alle pedagogisch medewerksters die VVE-gecertificeerd zijn voldoen aan het vereiste niveau wat betreft mondelinge taalvaardigheid en leesvaardigheid. Dit wordt ook wel het 3F-taalniveau genoemd.
Lokaal integraal jeugdbeleid
In 2018 is er een nog sterkere verbinding gemaakt tussen het lokaal integraal jeugdbeleid (LIJ) en de lokale educatieve agenda (LEA). Beide documenten versterken elkaar en beogen dezelfde doelen. Er is geïnvesteerd in professionalisering. Ouderbetrokkenheid staat bij scholen en voorschoolse voorzieningen hoog in het vaandel, de gemeente wil hier in 2019 nog meer aandacht aan geven vanuit haar faciliterende rol.
Toekomst basisonderwijs kern Elsloo
Per 1 augustus 2017 is de fusie tussen de 4 basisscholen in Elsloo geëffectueerd. Qua vastgoed is destijds besloten de leerlingen te huisvesten in 3 gebouwen. Uiteindelijk zal, als het leerlingenaantal het toelaat, ook het gebouw van de voormalige basisschool De Poolster aan de gemeente worden overgedragen. De raadsinformatiebrief (RIB) van 30 januari 2018 geeft per locatie aan welke verkeersmaatregelen zijn getroffen. Met ingang van het schooljaar 2018/2019 heeft de directie van het KC Aelse besloten groep 6 te "verhuizen" naar de locatie van de bovenbouw, gelegen aan de Bandkeramiekersstraat. In het kader van de verkeersveiligheid is, naar aanleiding van deze schoolorganisatorische wijziging, besloten een voetgangersoversteekplaats aan te leggen bij de beide ingangen van deze locatie (zie ook de RIB van 20 juni 2018). In de aanloop naar deze fusie heeft het schoolbestuur laten weten dat de voorkeur van beide kindpartners uitgaat naar een fysieke aanhaking bij de onderbouwlocatie. Stip op de horizon was 1 augustus 2018. In onze RIB van 19 juni 2018 treft u een nadere onderbouwing aan waarom dit voorlopig geen optie is.
Toekomst basisonderwijs kern Stein
In de raadsvergadering van 21 december 2017 is een motie aangenomen over het samenwerkingstraject tussen de basisscholen Kerensheide en De Maaskei. Met de raadsinformatiebrief (RIB) van 5 maart 2018 is het standpunt van het College van Bestuur (CvB) van Stichting Kindante hierover gedeeld. Eerder, middels de RIB van 8 februari 2018, is vermeld dat de medezeggenschapsraden van beide scholen hebben ingestemd met een onderzoek naar een mogelijke samenwerking. Ook het feit dat een eventuele samenwerking niet haalbaar is per 1 augustus 2018 is destijds gecommuniceerd. Na de zomervakantie zijn de verschillende werkgroepen van start gegaan, waaronder de werkgroep Vastgoed (zie ook de nieuwsbrief die op 29 juni 2018 is toegezonden). Vanuit onze verantwoordelijkheid op het terrein van de onderwijshuisvesting participeren wij in deze vastgoedwerkgroep. Deze werkgroep heeft medio november 2018 een enquête uitgezet onder de ouders/verzorgers. Dit om een beeld te krijgen hoe de huisvesting wordt beoordeeld en wat de mogelijke impact hiervan is op de leerlingenstromen. Ook in relatie tot de ruimtelijke situatie bij "de triviant". Op 9 november 2018 is deze enquête
middels een RIB aangekondigd, de enquête zelf is op 14 november 2018 toegezonden.
Haalbaarheidsstudie toekomstige onderwijshuisvesting Berg aan de Maas/Urmond
Met de raadsinformatiebrief (RIB) van 5 juni 2018 is het Plan van aanpak voor het vervolgtraject toegestuurd. Dit ter uitvoering van het door de raad op 30 november 2017 genomen besluit. Onder andere is destijds besloten de opdracht te geven om de aan het voorkeursscenario (Kindcentrum op 2 locaties) verbonden voorwaarden verder uit te werken. Tijdens de beeldvormende bijeenkomst op 5 september 2018 is door de RO groep een toelichting gegeven op de kaders voor deze vervolgfase. Een proces dat moet resulteren in een ontwikkelplan met een viertal peilers te weten: het samenwerkingsconcept, de ruimtelijke vertaling naar de gebouwen, de investeringsramingen en het afsprakenkader. In september 2018 is gestart met het interactieve gedeelte waarvoor alle direct betrokkenen zijn uitgenodigd. Ook de raad is uitgenodigd deze bijeenkomsten bij te wonen. Na iedere sessie heeft terugkoppeling plaatsgevonden middels het toezenden van de samenvattingen. Voor gedetailleerde informatie is verwezen naar de projectenpagina op de gemeentelijke website. Aanvankelijk was het de bedoeling in de laatste raadsvergadering van 2018 het eindrapport van deze vervolgstudie ter besluitvorming voor te leggen. Dit is niet haalbaar gebleken (zie ook de RIB d.d. 24 oktober 2018).
GGD Zuid Limburg (Veilig Thuis)
Meldingen die bij Veilig Thuis binnenkomen en vervolgens worden beoordeeld als ‘niet acuut’, worden door Veilig Thuis warm overgedragen aan het voorliggend veld ter verdere afhandeling. Begin 2018 is besloten om deze afhandeling van de niet-acute meldingen (meldingen van zorg) van Veilig Thuis af te laten handelen door Partners in Welzijn, i.p.v. door onze klantmanagers Wmo/Jeugd, vanwege de capaciteit en de specifieke expertise die dit vraagt. Sinds juni 2018 wordt dit zo uitgevoerd. Eind 2018 is dit geëvalueerd.
Op basis van de evaluatie zijn verdere afspraken gemaakt en kunnen de werkzaamheden door PiW voortgezet worden. Vooralsnog voor het jaar 2019, waarbij we aan het eind van het jaar opnieuw willen bezien of deze werkzaamheden het beste door PiW of door onze klantmanagers kunnen worden uitgevoerd.
Het aantal meldingen dat bij Veilig Thuis binnen kwam en dus ook dat werd doorgezet naar het voorliggend veld (PiW) is in 2018 sterk gestegen ten opzichte van 2017. De verwachting is dat deze stijging zich zal voortzetten, o.a. vanwege de aanscherping van de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.
Armoedebestrijding bij kinderen
In 2018 is het plan van aanpak financiële gezondheid opgesteld in samenwerking met diverse partners met kennis van mensen in armoede. Met dit plan zal in 2019 en 2020 gezamenlijk gewerkt worden aan de ondersteuning van inwoners die moeite hebben om rond te komen, met speciale aandacht voor de ondersteuning van kinderen die opgroeien in armoede. Verder is in 2018 gewerkt aan de bekendheid van bestaande voorzieningen bij de partners, zodat zij de doelgroep beter kunnen doorverwijzen naar aanvullende voorzieningen.
Vrijwilligerswaarderingsactiviteit
Op 26 februari 2018 heeft een vrijwilligerswaarderingsavond plaatsgevonden. Tijdens deze avond zijn tevens de sport- en cultuurprijzen uitgereikt. Het programma van deze avond is vooral door verenigingen uit de eigen gemeente ingevuld.
Taalakkoord
In 2017 hebben de gemeenten in de Westelijke Mijnstreek, samen met een groot aantal partners, het Taalakkoord ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden en bespreekbaar te maken. Begin 2018 is het Plan van aanpak vastgesteld, waarmee een formele basis voorhanden is voor de verdere uitwerking van dit Taalakkoord. Hierover is informatie verstrekt middels de raadsinformatiebrief (RIB) van 21 februari 2018. In diezelfde RIB is ook melding gemaakt van een eerste project, gesubsidieerd door de provincie Limburg, het zogenaamde Pop Up Digi LetterLoket. Een rondreizend loket dat alle gemeenten aandoet. Belangstellenden kunnen hier informatie krijgen over wat de deelnemende organisaties voor hen kunnen betekenen in de aanpak van deze problematiek. Ook worden er wekelijks workshops georganiseerd. In de periode van 7 maart t/m 18 april 2018 stond het loket in de gemeente Stein (Buurtcentrum Nieuwdorp). In de periode april/juni 2019 is het loket opnieuw in de gemeente Stein waarna pas geëvalueerd kan worden wat het mogelijke effect hiervan is. De voorbereidingen hiervoor worden opgepakt, in samenspraak met De Domijnen en PIW.
Jeugdhulp
De voorbereidingen voor de inkoop van de jeugdhulp in 2018 voor Zuid-Limburg (incl. besluitvorming in de 18 gemeenten, aanbestedingen, het uitzetten van subsidie-tenders, het opstellen en sluiten van nieuwe contracten enz.) verliep volgens planning. Per 1 januari 2019 zijn wederom alle Zuid-Limburgse gemeenten aangesloten bij de centrumregeling Jeugdhulp Zuid-Limburg, voor wat betreft het basispakket, dit regelt de verwerving van de zware residentiële jeugdhulp. Wel hebben 4 Parkstad-gemeenten besloten de inkoop van de ambulante jeugdhulp (het gehele keuze-pakket) zelf te gaan organiseren. De gemeente Sittard-Geleen gaat het onderdeel 'dyslexie' zelf organiseren.
Wij als gemeente Stein blijven, net als de overige ZL-gemeenten voor het totaalpakket aangesloten bij de centrumregeling.
Kindante
Conform de statuten van Stichting Kindante bent u geïnformeerd over de financiële stand van zaken bij het bevoegd gezag van de in onze gemeente gehuisveste openbare basisschool De Maaskei. Met de raadsinformatiebrief (RIB) van 16 mei 2018 is de begroting 2018 verstrekt. De resultaten van de jaarrekening 2017 zijn gedeeld middels de RIB van 31 oktober 2018. Aanvankelijk was het schoolbestuur van plan deze documenten toe te lichten tijdens een themabijeenkomst. Beide sessies zijn evenwel niet doorgegaan. Wel is de gelegenheid geboden inhoudelijke vragen te stellen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Sociaal Medische Indicatie
De beleidsregels omtrent sociaal medische indicatie (SMI) zijn in 2018 geëvalueerd en aangepast op basis van signalen van het team WMO-Jeugd. Het college van B&W heeft hierna in 2018 de hernieuwde beleidsregels vastgesteld. Professionals zijn geïnformeerd over de regeling en onze klantmanagers wijzen inwoners die in aanmerking kunnen komen voor een SMI-indicatie op de mogelijkheden. Hiermee kunnen we stellen dat SMI op dit moment goed is ingebed in Stein.
Schoolzwemmen
In 2018 is het structureel en meerjarig plan omtrent schoolzwemmen vastgesteld. In dit plan gaan alle kinderen in Stein van de klassen 3 t/m 8 gedurende 5 weken per jaar achter elkaar zwemmen. Daarnaast is er extra aandacht voor kinderen met een diploma die, vaak door te weinig zwemmen, toch niet helemaal zwemveilig geacht worden. Zij worden verwezen naar de zogenaamde "bijspijkergroep". Kinderen van statushouders krijgen extra aandacht in het plan omdat dit een risicovolle groep betreft.
Toegankelijkheid openbare ruimte
Voor 2018 was een bedrag van € 5.000 opgenomen voor toegankelijkheid in de openbare ruimte.
Binnen dit budget zijn diverse trottoirverlagingen gerealiseerd waaronder trottoirverlagingen in de Omphaliusstraat te Stein.
In 2018 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de toegankelijkheid van de gemeentelijke accommodaties. Dit onderzoek is in samenwerking met het Sociale Inclusie Panel uitgevoerd. Begin 2019 zijn de resultaten bekend.
Sociale Inclusie
In het jaar 2018 is het Sociale Inclusie Panel gestart. In dit panel zitten ervaringsdeskundigen, VN-ambassadeurs en vertegenwoordigers van Stichting MEE en de Adviesraad Sociaal Domein. Verder nemen ook collega's van de teams Maatschappij en Accommodaties, Ruimte en Wmo/Jeugd deel aan dit panel. Dit panel heeft als doel om te komen tot een lokale inclusie agenda in het kader van het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een beperking. Het VN-Verdrag kent vele thema's. De eerste themabijeenkomsten zijn in 2018 georganiseerd met betrekking tot "Inclusief Onderwijs" en "Digitale Toegankelijkheid". Hiervoor zijn ook externen uitgenodigd. Wanneer alle themabijeenkomsten hebben plaatsgevonden, zal de lokale inclusie agenda gevormd worden die in de zomer van 2019 wordt gepresenteerd.
Huishoudelijke hulp en ondersteuning
In 2018 is door onderzoeksbureau HHM een objectief en lokaal gedragen normenkader ontwikkeld in samenwerking met de gemeenten in de Westelijke Mijnstreek. Dit was noodzakelijk gezien de Centrale Raad van Beroep (CRvB) in 2016 een uitspraak heeft gedaan over de op dat moment toegepaste minutensystematiek in de gemeente Stein. Met de invoering van het nieuwe normenkader voldoet de gemeente Stein aan de rechtelijke uitspraak. Het nieuwe normenkader en het nieuwe beleid ten aanzien van huishoudelijke ondersteuning zijn in de beleidsregels Maatschappelijke ondersteuning 2019 gemeente Stein geïntegreerd en worden in 2019 verder geïmplementeerd.
De aanpassing van het beleid huishoudelijke ondersteuning met bijpassend normenkader heeft tot gevolg dat de huidige contracten met de aanbieders in 2018 zijn aangepast, onder andere op basis van de Algemene Maatregel van Bestuur rondom de reële kostprijs. Hierbij is gebruik gemaakt van een factsheet van de VNG en brancheverenigingen Actiz en BTN.
Tijdelijke huisvesting scholengemeenschap Groenewald
Scholengemeenschap Groenewald heeft op dit moment de beschikking over 12 semipermanente lokalen. Daartoe heeft de raad op 5 juli 2012 (6 lokalen) en 25 juni 2013 (6 lokalen) besloten. Jaarlijks vindt met de directie van de school overleg plaats over de ontwikkeling van de leerlingenaantallen versus deze tijdelijke huisvesting. Uit het overleg op 26 maart 2018 is gebleken dat beduidend meer brugklassers zich hebben aangemeld voor het schooljaar 2018/2019 dan was verwacht. Een ontwikkeling waar niet alleen de school maar ook wij als gemeente trots op zijn. Zeker in een tijd van teruglopende leerlingenaantallen. Consequentie van dit alles was wel dat de huurperiode voor deze lokalen moest worden verlengd. De hiermee samenhangende financiële gevolgen zijn verwerkt in Berap 1, vastgesteld door de raad op 5 juli 2018. De lokalen op de begane grond zijn nu benodigd t/m het schooljaar 2021/2022. De verdiepingslokalen worden verwijderd na het schooljaar 2019/2020.
Omnibuzz
Een van de maatwerkvoorzieningen is het collectief vraagafhankelijk vervoer (CCV). Dit is als gemeente Stein met 30 Limburgse gemeenten belegd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Omnibuzz. Ook in 2018 heeft Omnibuzz zorggedragen voor het vervoer van inwoners met een mobiliteitsbeperking die in aanmerking komen voor een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarnaast zijn er diverse werkgroepen opgericht die in 2018 onderzoek hebben gedaan naar mogelijke instroom van verschillende vervoersvormen (jeugdvervoer, wmo-begeleiding vervoer en leerlingenvervoer) in de mobiliteitscentrale van Omnibuzz. In de loop van 2019 vindt hierover besluitvorming plaats.
Onderwijs leerlingen Gastenhof
"Een oud dossier dat opnieuw actueel wordt". Dit was de openingszin van het voorstel dat op 20 december 2018 door de raad is behandeld. Een voorstel naar aanleiding van het verzoek van de Stichting Alterius om te komen tot een nevenvestiging van de St. Jozefschool in de gemeente t.b.v. de Gastenhofleerlingen. Om de raad een goed beeld te geven van de problematiek van deze kinderen en de aanpak hiervan via het IZEO-programma, heeft op 4 december 2018 een werkbezoek plaatsgevonden. De raad heeft ingestemd met dit voorstel, wel met de kanttekening dat hier twee voorwaarden aan zijn verbonden (maximale capaciteit is 40 leerlingen/geen gebouwelijke uitbreidingen op het terrein). Voorwaarden, die zijn ingebracht door omwonenden tijdens een buurtoverleg waarin dit verzoek is toegelicht. Uiteindelijk is het de Minister die groen licht moet geven voor deze nevenvestiging. Als deze aanvraag wordt gehonoreerd is deze nevenvestiging per 1 augustus 2019 een feit.
Statushouders
Vluchtelingenwerk verzorgt binnen de gemeente Stein "product 1 en 2" voor statushouders. Deze producten hebben betrekking op integratie/huisvesting en participatie. Nog steeds worden er verbeterslagen gemaakt in de samenwerking met Vluchtelingenwerk. Met name bij de integratie is er, naast de inzet van Vluchtelingenwerk, nog veel inzet vanuit team Sociale Zaken als het gaat om de realisatie van de taakstelling van nieuwkomers. Naast deze producten is Vluchtelingenwerk gestart met VIP-trajecten, waarbij statushouders stage hebben gelopen bij o.a. Jumbo supermarkten en hotel Van Der Valk om daarmee de kans op betaald werk te vergroten.
Naast de verplichte inburgering moeten statushouders ook het participatieverklaringstraject doorlopen. Hierin wordt samen gewerkt met de gemeenten Sittard-Geleen en Beek, Vluchtelingenwerk en de GGD. De regie ligt bij de gemeenten. Statushouders die verplicht het participatieverklaringstraject hebben moeten volgen, zijn hier allen voor geslaagd. Ook is in 2018 een eerste aanzet gegeven voor overleggen op Zuid-Limburgse schaal voor het nieuwe Inburgeringsbeleid dat in 2020 zal ingaan.
Aanpak verwarde personen
In het door het college vastgestelde plan van aanpak zijn de bouwstenen opgenomen die door het aanjaagteam personen met verward gedrag zijn voorgesteld. Met de uitwerking van een aantal van deze bouwstenen zijn er op provinciaal niveau uitwerkingsafspraken gemaakt. Voor de Westelijke Mijnstreek betreft dit de volgende afspraken:
Time Out voorziening
Hier kunnen mensen worden opgevangen die zeer verward gedrag vertonen, maar die niet onmiddellijk een acuut gevaar voor zichzelf of anderen opleveren. De hiertoe bij ZonMw ingediende subsidieaanvraag is voor de pilotperiode van één jaar (01.08.2018 – 01.08.2019) toegekend. Het gaat om een viertal bedden in Zuid Limburg.
Crisiskaart
De Crisiskaart is een persoonlijk, opvouwbaar kaartje, dat past in een portemonnee. De Crisiskaart geeft aan wat omstanders en hulpverleners moeten doen of laten als iemand zich in een crisis bevindt. Ook voor de bekostiging hiervan is een subsidieverzoek bij ZonMw ingediend en gehonoreerd (ook voor één jaar, van 01.09.2018 - 01.09.2019).
De vervoersvoorziening
Indien een persoon met verward gedrag naar een opvang of naar de crisisdienst vervoerd dient te worden, gebeurt dit niet langer door de ambulancedienst of door de politie. Hiervoor is een specifieke vervoersdienst in het leven geroepen. Bekostiging van de nieuwe vervoersvoorziening vindt momenteel ook plaats via een ZonMw subsidie (voor één jaar, van 01.04.2018 – 01.04.2019).
Naast deze voorzieningen is ook al ingezet op informatieverrijking over de nieuwe Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGz) die in 2020 in zal gaan. De Wvggz gaat de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. De nieuwe wet biedt meer instrumenten voor zorg op maat: verplichte zorg zo kort als mogelijk en zo lang als noodzakelijk.
Volwasseneneducatie
De ROC’s Leeuwenborgh en Arcus College zijn een traject ingegaan met als doel te komen tot één ROC. Om te kunnen fuseren was goedkeuring van de Minister nodig. Teneinde deze fusieaanvraag meer kracht bij te kunnen zetten zijn alle stakeholders, waaronder de gemeente Stein, verzocht een manifest te ondertekenen. Als college hebben wij daartoe besloten. Met onze raadsinformatiebrief (RIB) van 6 juli 2018 hebben wij u hiervan in kennis gesteld. De minister is met deze fusie akkoord gegaan (zie de RIB van 29 oktober 2018). Van dit besluit bent u, middels de RIB van 29 oktober 2018, op de hoogte gebracht. In de praktijk betekent dit dat de bestuurlijke fusie inmiddels is geëffectueerd en wel per 31 december 2018. De instellingsfusie daarentegen vindt plaats met ingang van 1 augustus 2019.